Forum Islam W Praktyce Strona Główna Islam W Praktyce
Prywatne Forum Muzułmańskie.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

niqab wg szkol prawnych
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam W Praktyce Strona Główna -> Ahl Ul-Sunnah Ła Al-Dżamah - أهل السنة والجماعة
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sejfudin Halarewicz
Moderator
Moderator



Dołączył: 26 Lut 2006
Posty: 899
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: STOLYCA :( / Hamilton
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 7:57, 03 Sie 2010    Temat postu:

umm Sumaja napisał:
Imam Malik (rAa) powiedział swoim uczniom żeby po jego śmierci szukali dalej bo mógł nie dotrzeć do wszystkich dowodów.
gdzie mieli szukac dalej? w jakich tekstach czy zodlach? w materialach innych mashabow?


Przecież w tym okresie dopiero zaczynano proces zbierania hadisów (jednym z pierwszych kolekcjonerów był przecież imam Malik (rAa) ) proces ten trwał kilkaset lat. Naprzykład kolekcje: Musnad ibn Hanbal, Sahih Bukhari, Sahih Muslim, powstały już po śmierci imama Malika, ba, niektóre DŁUGO po śmierci imamów fikhu, naprzykład: Kanz Al-Ummal Fi Sunnan Al-Akułal Ła'l Af`al blisko 900 lat po śmierci imama Malika (rAa).
Należy pamiętać że okres Salafu, czyli okres kiedy powstały madhaby to okres początku zbierania hadisów po tyranii Ummajidów (do czasów Umara ibn Abdula Al-Aziza (rAa) nakazywali np. niszczenie zebranych hadisów czy nakazywali przeklinanie Hadrat Alego ibn Abu Taliba (rAa) ).
Okres od rządów Jazida ibn Muałji (oby się smażył wiecznie w piekle) aż do czasów Umara ibn Abula Al-Aziza (rAa) był okresem prześladowań i tyranii. Dopiero po kalifacie Umara ibn Abdula Al-Aziza (rAa) nastała większa swoboda w przekazywaniu i gromadzeniu wiedzy. Jako że pierwsze madhaby powstawały jeszcze za życia ostatnich Sahabih (chociażby Hanaficki, Zaidycki, Dżafarycki czy chociażby Ibadycki) i czasach Tabich i Taba At-Tabich (Malicki, Szaficki, Hanbalicki, Zahiryrycki, Mustaalicki i Nizarycki) a proces zbierania i analizowania samych hadisów zakończył się kilkaset lat później.


umm Sumaja napisał:
wiec jak rozumie, orzeczenia danych mazhabow wciaz sa ruchome,
istnieje tam moliwosc zmian, jesli dojdzie dodatkowy dowod...
ogolnie mnie to bardzo interesuje...


Jak już wspominałem wcześniej Sunnicki proces prawotwórczy jest ZAMKNIETY i dotyczy to obecnie wszystkich madhabów Sunnickich (oraz Zaidyckiego co do Mustaalickiego nie wiem), obecnie już wszystko co można było zebrać przez wieki zebrano i oceniono. Można orzekać w kwestiach które nie istniały dawniej, klasyczny przykład XIX wieczne fatły odnośnie używania telegrafu w powiadamianiu o początku Ramadanu.
W sprawach dotyczących tematów które nie istniały kilkaset lat temu (np. jak zapłodnienie in vitro, modlenie się w lecącym samolocie, itd.) jest konieczne wydawanie nowych fatł.
W skrócie w sprawach/okolicznościach gdzie nie ma precedensów orzeka się nowe fatły w innych sprawach tematy są zamknięte.

To w Szyickich madhabah Dżafaryckim i Nizaryckim (jak wspominałem co do Mustaalickiego: nie wiem) proces prawotwórczy jest procesem ciągłym i trwającym, ale mówimy tu o madhabah Ahl Ul-Sunnah Ła Al-Dżamaah.


umm Sumaja napisał:
ps.czy moge zapytac jaiego jestes mashabu?


Jak powiedziałem to w dniu kiedy założyłem tu konto jestem w madhabie Hanafickim, a jestem zwolennikiem nurtu maturidyckiego. Co według "uczonego" Abu Anasa czyni mnie innowatorem (sic!).


umm Sumaja napisał:
i jeszcze , co nie potrafie zrozumiec...
jak wyglada praca nad fatwami orzeczeniami...?
jest grupa osb ktore pracuja nad danym zagadnieniem, pozniej ida do tw.amira, ktory wybiera ktora fatwa jest najbardziej wlasciwa?


Po pierwsze po fatłę idzie się do "Szejcha" nie "Amira" Wink
Co do pracy nad fatłą to wydaje ją (a raczej powinien wydać) uczony nazywany mudżtahidem (مجتهد). Mudżtahir może się specjalizować w jednej lub kilku gałęziach prawa (np. majątkowe, karne, sprawy dotyczące aktów ibady, itd.).
Jak to ujął Szejch Ul-Islam Hussein Al-Basri (i panuje w tej kwestii idżma (zgodność) ulemów wszystkich madhabów), mudżtahid musi:

- znać biegle klasyczny język Arabski (czyli w rozumieniu takim w jakim jest on w Koranie)
- znać okresy i miejsca objawienia poszczególnych sur i ajatów
- nie musi być mistrzem tefsirów ale musi je znać jak też opinie Sahabih
- znać biegle Sunnę i Hadisy jak i życiorysy narratorów (przynajmniej w sprawach w których się specjalizuje), zdania są podzielone odnośnie tego jaka ilość hadisów wynosi minimum
- znać kwestie w których jest idżma (zgodność) Sahabih, Salafu, i czołowych uczonych i mudżtahirów z przeszłości, przynajmniej w zakresie swojej specjalizacji
- znać kwestie w których nie ma idżmy (zgodności)
- znać opracowania i starsze fatły odnoszące się do danej kwestii
- znać fikh (w zakresie madhabu w jakim orzeka) w dostatecznym stopniu żeby móc dokonywać kijasu orzekając w sprawach w których nie ma precedensu
- znać uzasadnienie i cele szariatu
- żyć w zgodzie z wydawanymi fatłami

O tym czy ktoś ma spełnia wymogi na bycie mudżtahidem (i od czego) czy nie orzekają (powinni orzekać) ulemowie.
Zdarzały się przypadki że fatły wydawały osoby co były samozwańczymi mudżtahidami (klasyczny przykład ibn Tajmijah, ten temat rozwinę w tym topicu jeszcze dzisiaj inszaAllah ale mam jeszcze parę godzin tłumaczeń przed sobą).

Współcześnie mamy plagę samozwańczych "mudżtahirów" (dotyczy to również tzw. "komitetów do spraw fatł"), "fatły" wydają ludzie bez podstawowej wiedzy i przy kompletnej ignoracji fatł wydanych w przeszłości. Ten problem w ostatnich latach się nasila.


umm Sumaja napisał:
czy kazdy pracuje osobno i tak sa wydawane fatwy, danego ucznia czy juz osoby odpowiedzialnej za wydawanie fatw...
jak wyglada to ze strony organizacyjnej?


To zależy od okoliczności, zakresu uprawnień mudżtahida i tego czego fatła dotyczy (czasem mudżtahid musi zasięgnąć opinii uczonych o innej specjalizacji). Jeśli prac dokonuje pojedyńczy mudżtahid, sprawdza on na bieżąco prace uczonych wcześniejszych i podaje źródła/cytaty w uzasadnieniu fatły.


umm Sumaja napisał:
ciekawa ja odpowiedzi, inszaAllah


InszaAllah, będę dostatecznie sprawny w tym tygodniu żeby poudzielać/potłumaczyć odpowiedzi inszaAllah.


Ma as salaamah ła rahmatullahi ła barakatuhu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
umm Sumaja
Stały Bywalec
Stały Bywalec



Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 3/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 18:23, 11 Sie 2010    Temat postu:

TU MIESCIŁA SIE OSTATNIA PROWOKACJA UMM SUMAJI/MUDZAHIRA

Sejfudin Halarewicz napisał:

Jak już wspominałem wcześniej Sunnicki proces prawotwórczy jest ZAMKNIETY i dotyczy to obecnie wszystkich madhabów Sunnickich (oraz Zaidyckiego co do Mustaalickiego nie wiem), obecnie już wszystko co można było zebrać przez wieki zebrano i oceniono.


niech Allah wynagrodzi ci za odpowiedz twoj i trud

Ps.wiec chcialam ponowic pytanie jak to jest z tym niqabem w opini ' mazhabow,
zrozumialam ze proces ten powinien ulec zakonczeniu,
a co roz slysze ze pozmieniano to, moze mam mylne info...
inszaAllah w miare mozliwosci i jak Allah da zdrowie bede czekac na odpowiedz w tej kwesti


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam W Praktyce Strona Główna -> Ahl Ul-Sunnah Ła Al-Dżamah - أهل السنة والجماعة Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
Strona 4 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin