polka Gaduła
Dołączył: 17 Lip 2010 Posty: 104 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Czw 23:21, 23 Cze 2011 Temat postu: Wiek Aishy |
|
|
Wysłany: Śro 17:36, 08 Paź 2008 Temat postu: Wiek Aiszy
(od hilal)
Salam alajkum
to jest watek, w ktorym beda inshaAllah przedstawione dowody i zrodla na temat wieku Aiszy, zeby latwo bylo znalezc potrzebne informacje,I chciałem żeby to było w osobnym wątku żeby długo nie szukać.
Ten wątek będzie też odpowiedzią na wątek żona proroka
WIARYGODNOŚĆ HADISÓW
Większość narracji na ten temat, przekazanych w księgach hadisów, została przekazana TYLKO przez Hishama ibn Urwaha, który przekazywał to na autorytecie swojego ojca. To trochę dziwne, że przekazała to tylko jedna osoba... zwłaszcza, że Hisham ibn Urwah żył przez 71 lat w Medynie. Zaś te narracje pochodzą nie z Medyny, ale z Iraku, gdzie Hisham przeniósł się opuściwszy Medynę.
Tehzibu’l-Tehzib, jedna z najbardziej znanych i wiarygodnych ksiąg dotyczących wiarygodności narratorów tradycji podaje: „On [Hisham] jest bardzo wiarygodny, jego narracje są akceptowalne, poza tymi które opowiedział przeprowadziwszy się do Iraku” (Tehzi’bu’l-tehzi’b, Ibn Hajar Al-`asqala’ni, Dar Ihya al-turath al-Islami, XV, Vol 11, p. 50).
Kawałek dalej księga podaje, że Malik ibn Anas odrzucił te narracje które zostały przekazane przez ludność Iraku „Powiedziano mi, że Malik sprzeciwiał się tym narracjom Hishama które zostały przekazane przez ludność Iraku) (Tehzi’b u’l-tehzi’b, Ibn Hajar Al-`asqala’ni, Dar Ihya al-turath al-Islami, Vol.11, p. 50).
Inna księga poświęcona życiom i wiarygodności narratorów, Mizanu’l-ai`tidal, podaje „Kiedy był już stary, pamięć Hishama bardzo cierpiała” (Mizanu’l-ai`tidal, Al-Zahbi, Al-Maktabatu’l-athriyyah, Sheikhupura, Pakistan, Vol. 4, p. 301).
Tak więc można jasno stwierdzić, że pamięć Hishama zaczęła się pogarszać po wyjeździe do Iraku, więc jego przekaz odnośnie małżeństwa i wieku Aishy jest niewiarygodny.
WIARYGODNOŚĆ ZARĘCZYN
Zgodnie z Tabari'm (który podawał to za Hishamem ibn Urwahem, Ibn Hunbalem i Ibn Sadem) Aisza została wydaną za mąż w wieku 7-lat zaś współżycie rozpoczęła w wieku 9-lat.
Jednak w innej księdze Al-Tabari pisze „Wszystkie jego [Abu Bakra] dzieci urodziły się z dwóch żon w czasie przed-Islamskim” (Tarikhu’l-umam wa’l-mamlu’k, Al-Tabari (zm. 922), Vol. 4, p. 50, Arabic, Dara’l-fikr, Beirut, 1979).
... - 610 – okres przed- islamski
610 – pierwsze objawienie Proroka Muhammada
610 – Abu Bakr akceptuje islam
620 – narzeczeństwo Aiszy i Proroka
623-24 – ogólnie akceptowany okres małżeństwa Aiszy z Prorokiem
Tak więc jeśli Aisza została zaręczona w 620 roku (mając 7-lat) i rozpoczęła życie z Prorokiem w 623/624 (w wieku 9-lat) to by to znaczyło, że urodziła się w okolicach 613 roku i miała dziewięć lat rozpoczynając życie z Prorokiem. Tak więc według Tabari'ego Aisza musiała się urodzić w 613 roku, trzy lata po rozpoczęciu objawień. Jednak ten sam Tabari stwierdza, że Aisza urodziła się w erze przed-islamskiej, że urodziła się przed 610 rokiem, tak więc miałaby co najmniej 14 lat w momencie rozpoczęcia wspólnego życia z Prorokiem. Innymi słowy Tabari zaprzecza sam sobie. Tak więc w tym akurat aspekcie przekaz Tabari'ego nie jest wiarygodny.
WIEK AISZY A WIEK FATIMY
Ibn Hajar napisał „Fatima urodziła się w czasie kiedy przebudowywano Ka'be, a Prorok miał 35 lat... była 5-lat starsza od Aiszy” (Al-isabah fi tamyizi’l-sahabah, Ibn Hajar al-Asqalani, Vol. 4, p. 377, Maktabatu’l-Riyadh al-haditha, al-Riyadh, 1978)
Jeśli twierdzenie Ibn Hajara jest prawdziwe, to Aisza urodziła się kiedy Prororok miał 40 lat. Jeśli więc Aisza wyszła za mąż za Proroka kiedy ten miał 52-lata, to miała 12 lat. Tak czy siak kolejny raz widać, że wiek 7-lat jest mitem.
WIEK AISZY A WIEK ASMY
W oparciu Abda’l-Rahman ibn abi zanna’d: “Asma była 10-lat starsza od Aiszy” (Siyar A`la’ma’l-nubala’, Al-Zahabi, Vol. 2, p. 289, Arabic, Mu’assasatu’l-risalah, Beirut, 1992).
W oparciu o Ibn Kathira „Ona [Asma] była starsza od swojej siostry [Aiszy] o 10-lat” (Al-Bidayah wa’l-nihayah, Ibn Kathir, Vol. 8, p. 371, Dar al-fikr al-`arabi, Al-jizah, 1933).
W oparciu o Ibn Kathira „Ona [Asma] widziała zabójstwo swojego syna w tym wieku [73 A.H.] a pięć dni później zmarła... W momencie śmierci miała 100-lat” (Al-Bidayah wa’l-nihayah, Ibn Kathir, Vol. 8, p. 372, Dar al-fikr al-`arabi, Al-jizah, 1933)
W oparciu o Ibn Hajara „Ona [Asma] żyła 100-lat i umarła w 74-74 roku A.H.” (Taqribu’l-tehzib, Ibn Hajar Al-Asqalani, p. 654, Arabic, Bab fi’l-nisa’, al-harfu’l-alif, Lucknow).
Tak więc według największych historyków, Asma, starsza siostra Aiszy, była 10-lat starsza od Aiszy. I jeśli mając 100 lat umarła w 73 roku po Hidżry, to miała 27/28 lat w momencie Hidżry.
Tak więc jeśli Asma miała 27/28 lat w momencie Hidżry, to Aisza miała wtedy 17/18 lat. Przeto Aisza, mając 17/18 lat w czasie Hidżry, rozpoczęła życie seksualne z Prorokiem mając 19/20 lat.
W oparciu o Hajara, Ibn Kathira i Abdalrahmana ibn abi Zanna, Aisza miała 19/20 lat kiedy rozpoczęła życie z Prorokiem. We wspomnianym wyżej miejscu Ibn Hajar sugeruje jednak, że Aisza miała 12 lat. Tak więc zaprzecza sam sobie. Innymi słowy przekaz Ibn Hajara o tym, że Aisza miała 12-lat jest niewiarygodny.
BITWY O BADR I UHUD
W Sahih Muslim odnajdziemy wzmianki, że Aisza była obecna w czasie wyprawy na Badr. W Sahih Bukhari odnajdziemy wzmianki, że Aisza była obecna także w czasie wyprawy na Uhud. W Sahih Bukhari pojawia się także narracja, że Prorok zezwalał na taką obecność tylko tym ludziom którzy mieli co najmniej 15-lat. Tak wiec gdyby Aisza miała mniej niż 15-lat, to by odesłano ją do domu...
AISZA I SURA AL-QAMAR
Według Bukhari'ego Aisza powiedziała „Byłam młodą dziewczyną (jariyah)” kiedy została objawiona sura Al-Qamar (Sahih Bukhari, kitabu’l-tafsir, Bab Qaulihi Bal al-sa`atu Maw`iduhum wa’l-sa`atu adha’ wa amarr). Ten rozdział został objawiony 8 lat przed Hidżrą, czyli około 614 roku. Jeśli więc Aisza miała 9-lat w 623/624 roku, to była niemowlakiem (sibyah) kiedy sura Al-Qamar została objawiona. Jednak według powyższej tradycji Aisza była wtedy młodą dziewczyną, więc była jariyah, nie sibyah, więc miała 6-13 lat w momencie objawienia sury Al-Qamar i 14-21 lat w momencie poślubienia Proroka.
Fragmenty "Was Ayesha A Six-Year-Old Bride?", T.O. Shanavas, THE MINARET
Podsumowując: Aisza nie miała 6/7 lat w momencie ślubu i 9-lat w momencie rozpoczęcia życia seksualnego z prorokiem Muhammadem. Narracje na ten temat są fałszywe i niewiarygodne. Aisza najprawdopodobniej miała 17/18 lat w momencie ślubu i 19/20 w momencie rozpoczęcia życia seksualnego z Prorokiem.
kopiowany
Salam
Post został pochwalony 0 razy |
|